تبلیغات
دپارتمان مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی - چگونه خواب کلاس اولی ها را تنظیم کنیم
 
دپارتمان مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ :
ابزار تلگرام
ابزار تلگرام


قالب وبلاگ | ابزار پیام نگار
مطالب اخیر
نویسندگان
سه شنبه 4 مهر 1396 :: نویسنده :


دکتر صادق نیت، متخصص اختلالات خواب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: متاسفانه اغلب کودکان که در سنین دبستان هستند به علت عدم آموزش دچار اختلالات خواب می شوند .                                .

صادق نیت افزود: این کودکان اغلب عادت به دیر خوابیدن و دیر بیدار شدن دارند که در شروع مدرسه دچار بر هم خوردن نظم خواب، استرس و مشکلات یاد گیری می شوند .                                                                                                    .

وی با بیان اینکه این کودکان اغلب در هفته های اول از مشکلات یادگیری رنج می برند خاطر نشان کرد: استرس ناشی از بر هم خوردن خواب در این کودکان موجب سرخوردگی برای این افراد می شود که به سادگی می توان با کمی برنامه ریزی در روزهای قبل از شروع مدرسه برطرف می شود..

وی تاکید کرد: بهتر است والدین در روزهای باقی مانده از تابستان با آمادگی خواب در ساعات آغازین شب و ایجاد شرایطی آرام و مناسب جهت استراحت فرزندان خود را به زود خوابیدن و زود بیدار شدن عادت دهند.

منبع :اخبار ممتاز ایران وجهان

زمانبندی خانواده برای روزهای پایانی تعطیلات
بررسی اهمیت تنظیم ساعات خواب دانش آموزان در روزهای قبل از آغاز سال تحصیلی از دیدگاه متخصصان
درصد زیادی از دانش آموزان با شروع فصل پائیز و بازگشایی مدارس با این مشکل مواجه هستند که چگونه می توان با برنامه ریزی منظم برای مطالعه دقیق به هدف نهایی موفقیت و برداشت درست از مطالب خوانده شده کتاب ها و جزوات دست یافت.
    همچنین دغدغه تنظیم ساعات خواب پس از گذراندن تعطیلات تابستانی و آغاز یك روز كاری پرتلاش در نخستین هفته های مهر ماه از مشكلات دانش آموزان و والدین است.
    از این رو متخصصان توصیه می كنند، دانش آموزان بهتر است ساعتهای استراحت و خواب خود را طوری برنامه ریزی کنند که با شروع سال تحصیلی دچار مشکل نشوند.
    
    
تنظیم زمان خواب
    خواب و استراحت کافی و در نتیجه شاداب بودن دانش آموزان، فراگیری بیشتر دروس را در پی دارد اما پژوهش ها نشان می دهد، درصدی از دانش آموزان و والدین آنها، بر سر مسئله خواب آنان با مشکل مواجه هستند.
    در این خصوص دکتر آذر پیرویسی روانشناس معتقد است: «والدین دانش آموز بخصوص دانش آموزان کلاس اولی باید به زمان خواب كودكان بویژه چند هفته قبل از شروع مدارس توجه كنند. البته این مسئله گاهی ممکن است با مخالفت او روبه رو شود اما تاكید والدین نباید به صورت دعوا و تحکم بیان شود، تا با برنامه ریزی درست و گوشزد کردن زمان خواب به نتیجه بهتری دست پیدا كنند
    والدین باید ساعت مشخصی را برای خواب و استراحت دانش آموز معین کنند. زیرا اگر شب قبل خواب کافی داشته باشد صبح روز بعد با نشاط بیشتر و آمادگی بهتری از خواب برمی خیزد.
.
    
    ویژگی های فردی

    روانشناسان تاکید دارند که زمان خواب و بیداری دانش آموزان بر اساس ویژگی های فردی آنها و میزان نیاز آنها به خواب یا به اصطلاح «ضریب خواب» تنظیم شود. برای نمونه متوسط نیاز یک دانش آموز 7ساله به خواب و استراحت، 10ساعت در طول شب است. بنابراین اگر دانش آموز باید ساعت 7 صبح برای رفتن به مدرسه آماده شود، باید ساعت 8 شب خوابیده باشد. بنابراین با توجه به ویژگی های فردی، میزان تحرک هر کودک و خصوصیات خاص او زمان مناسبی را برای خواب و استراحت او
  .  می توان در نظر گرفت
   : دکتر پیرویسی همچنین می افزاید

تنظیم زمان خواب و استراحت تنها به دانش آموزان کلاس اولی اختصاص ندارد، هر دانش آموز در هر مقطعی می بایست زمان استراحت خود را طوری
    برنامه ریزی کند که صبح روز بعد برای رفتن به مدرسه آمادگی کامل داشته باشد و بدون احساس خواب آلودگی به مدرسه رود
    دانش آموزان 7 تا 12 سال در طول شبانه روز حدوداً به 12 ساعت خواب و استراحت نیاز دارند. دانش آموزان 12تا 16 سال نیاز به 9ساعت خواب دارند. افرادی که برای کنکور آماده می شوند به دلیل حجم زیاد دروس کنکور به 6 ساعت خواب نیاز دارند
    بر این اساس این والدین هستند که می توانند با ایجاد شرایط مناسب در تنظیم مطالعه و خواب فرزندشان او را یاری دهند
    روزهای آخر تابستان
 :   دکتر احمدی روانشناس در خصوص مطالعه روزانه دانش آموزان در طول روز می گوید:

اگر وقت دانش آموزان در طول تابستان فقط به خواب و استراحت و بازی سپری شده باید بدانند مغز انسان نباید از مطالعه دور شود. بطور متوسط روزی 20 دقیقه مطالعه برای هر دانش آموز لازم است . از طرف دیگر تمرین زود خوابیدن هنگام شب و زود بیدارشدن از خواب می تواند به آنان کمک کند و برای حاضر شدن سر کلاس و یادگیری بهتر مفید است.
    در هفته های نخست سال تحصیلی حجم دروس كم بوده و زمان مناسبی برای آماده شدن دانش آموزان با فضای درس است

اما بعد از دو هفته حجم درسها بیشتر شده و دانش آموزان باید بیشتر تلاش کنند. پس بهتر است از همان ابتدای شروع سال تحصیلی زمان مطالعه از روزی 5 دقیقه تنظیم شود و به تدریج به زمان آن اضافه شود. باید طوری زمان و وقت شان را تنظیم کنند که روز خود را به بطالت سپری نکنند.
    
    
تغییر عادات خواب

    
مصطفی جباری کارشناس مشاوره تحصیلی درباره زمان بندی سال تحصیلی معتقد است: به طور معمول از اول مهر ماه قبل از اینکه حجم دروس برای مطالعه زیاد شود دانش آموز می بایست خود را برای امتحانات آماده کند. بهتر است زمان انجام کارهای خود را برای امتحانات به دو دسته تقسیم بندی کنند. نخست قبل از هر چیز به تکالیف مدرسه رسیدگی کنند و در مرحله بعد مطالعه دروس دیگر را بعد از تکالیف مدرسه انجام دهند. حتماً برای روز بعد پیش مطالعه داشته باشند و برنامه فردا را دقیق بررسی کنند.
    
دانش آموزان دوره راهنمایی ساعت های مطالعه خود را بیشتر کنند و به ازای هر یک ساعت مطالعه 15 دقیقه استراحت کنند
.
    
ساعت های خواب خود را تنظیم کنند. بعد از خواب کافی هر دانش آموز می تواند مطالب خوانده شده از قبل را با کمی فکر کردن به خاطر آورد و به نتیجه مطلوب برسد.

    
برای تمرین زود بیدار شدن بهتر است از این فرصت باقی مانده تا قبل از شروع سال تحصیلی جدید به همراه پدر و مادر خود هنگام صبح برای پیاده روی یا ورزش از خانه بیرون بروند. این تغییر عادت می تواند به بهتر شدن وضعیت تنظیم خواب و بیدار شدن به او کمک کند.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :