دپارتمان مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ :


قالب وبلاگ | ابزار پیام نگار
مطالب اخیر
نویسندگان
سه شنبه 4 مهر 1396 :: نویسنده :

خطاهای متداول در نوشتن عبارتند از :

1 - کج نویسی         2- پرفشار نویسی          3- کم رنگ نویسی          4- پر رنگ نویسی          5- زاویه دار نویسی        6- نا مرتب نویسی       7- فاصله گذاری بیش از حد        8- بزرگ یا کوچک نویسی بیش از حد

     برای درمان نارسا نویسی می توان از اقدامات زیر کمک گرفت:

1. مدادی در اختیار دانش آموز قرار داده  تا خطوطی به دلخواه رسم کند.

2. به دلخواه نقاشی کرده و آن را  رنگ بزند.

3. با استفاده از گچ نرم روی تخته خط بکشد و نقاشی کند.

4. به وضعیت نشستن کودک توجه نموده و آن را اصلاح کنید. او باید کاملاَ راحت روی صندلی بنشیند.

5. کاغذ یا دفتری که در آن می نویسد، راست باشد . لبه کاغذ با لبه میز بیش از 15 درجه انحنا نداشته باشد.

6. نحوه مداد گرفتن دانش آموز را کنترل نموده و شیوه درست گرفتن مداد را به او آموزش دهید.

7. اگر انگشتان و عضلات کوچک و بزرگ دست او ضعیف هستند از مدادهای باریک تر و با قطر کمتر استفاده کنید.

 

برای تقویت عضلات دست از فعالیت های زیر می توانید استفاده کنید:

    -بازی با خمیر بازی یا موم   - مچاله کردن کاغذ باطله  - بریدن اشکال مختلف با استفاده از قیچی - بستن بند کفش ، زیپ لباس و دکمه  - حرکت انگشتان دست با استفاده از فرمان معلم- باز و بسته نمودن پیچ و مهره - رسم دو خط موازی و از او بخواهیم در بین خطوط بنویسد.

   تمیز دیداری :

    ممکن است این مشکل مربوط به توانایی تشخیص باشد. مثلاً دانش آموز س را از ش – ر را از ز – ف را از ق – ح را از خ – د را   ز ذ ع را از غ و تشخیص ندهد.  


         حرف یا صدای مورد نظر را در کلمات مشخص زیر را پر رنگ نمایید :

      س--   خروس       شستشو        مسائل      سطل         سماور       هسته       لباس

*کارت هایی تهیه نموده حروف الفبا را در جهات مختلف روی آن نوشته و از دانش آموز می خواهیم با چرخاندن کارت حروفی که درست در مقابل او قرار می گیرند را بخواند.

* حروف یا کلماتی را به صورت ناقص نوشته از او می خواهیم و آن را تکمیل کند.

* تصاویر نقطه چین را پر رنگ کند.

* تصاویر ساده هندسی را کپی کند.

حافظه توالی دیداری :

 این مهارت به توانایی یاد آوری آنچه دیده ایم به همان ترتیبی که بوده مربوط می شود

دانش آموزانی که از این مهارت به اندازه کافی برخوردار نیستند در تجسم و ترتیب و توالی حروف دچار مشکل می شوند. به عنوان مثال مادر را مارد می نویسند.

برای تقویت حافظه دیداری می توان این فعالیت ها را انجام داد .

شقایق  - گل – لاله – بهار

*یک کارت مقوایی که روی آن سه کلمه نوشته شده است به دانش آموزان نشان می دهیم سپس آن را مخفی کرده و از وی می خواهیم آن کلمات را به ترتیب باز گو کند . پس از انجام موفقیت آمیز این تمرین کارت هایی با تعدا د بیشتری از کلمات را به وی نشان داده همان تمرین را دنبال می کنیم .

 

ی)حساسیت شنوایی :

برای ترمیم حساسیت شنوایی می توان این فعالیت ها را انجام داد . مربی می تواند چند وسیله صدا دار را بسازد تا دانش آموزان از آنها استفاده کند و با انواع صدا آشنا شود . مثال :مسواک____ مسباک         ژاله _____جاله      وجدان ___ وژدان 

*صدا های مختلف مثل گریه ،خنده ،سرفه ،چک چک آب ، باران ، ضربه انگشت به در ، ضربه انگشت به شیشه ، برخورد توپ با زمین و امثال آن را در نوار کاست ضبط کرده و از دانش آموزان می خواهیم به آنها گوش داده و صدای هر کدام را تشخیص دهد و بیان نماید .

*چشمان دانش آموز را با دستمال می بندیم و از همکلاسی هایش می خواهیم تا نام او را بگوید . و او تشخیص دهد که چه کسی صدایش کرده است این کار یعنی گفتن نام او توسط دانش آموز نباید به همان ترتیبی باشد که درکلاس نشسته اند زیرا دراین صورت ممکن است به جای استفاده از حساسیت شنوایی صدا یشان را از ترتیب نشستن آنان تشخیص دهد



علل ضعف دانش آموزان در درس دیکته:

1 - به علت اینکه مفهوم کلمه را نمی فهند یا قبلا نفهمییده اندآنرا درست نمی نویسید.

 2 – کلمات از جانب معلم درست تلفظ نمی شود(آموزشی)

3 – دانش آموزان هنگام نوشتن دیکته کلمات را تکرار و هجی میکند(دقت)

4 –وجود نقص شنوایی در برخی از دانش آموزان در هنگام نوشتن املا و بی خبری معلم از وجود این نقص باعث می شود بعضی از کلمات را جا می اندازد یا از کلاس عقب میافتد(حافظه شنوا یی –حساسیت شنوایی)

5 – به علت کمبود فضای آموزشی و کمبود میز و نیمکت دا نش آموزان در اثرخستگی ودرست نشیدن کلمات را غلط می نویسید 0 (آموزشی)

6 – متناسب نبودن متن دیکته از نظر(کمیت و مقدا ر) با سن پا یه تحصیلی آنان باعث می شود دانش آموزان بعد از نوشتن مقداری ا زآن خسته شوند و غلط نویسی آغاز می گر دد.(آموزشی)

7 – در بعضی اوقات دانش آموزان به علت مشکلات روانی هنگام نو شتن دیکته  در افکار خود غو طه ور می شوند  و از نوشتن باز می مانند0

8  - وجود حروف هم صدا در ادبیات فا رسی مانند (ص-ث-س)

9 – تند گفته شدن دیکته از سوی  معلم باعث خستگی وکم شدن دقت در دانش آموزان می گردد.

10 – ضعف درمهارتهای حرکتی (نارسا نویسی) – بیقراری و تند خویی – خطا د رادراک بصری حروف (حافظه دیداری )- فقر آموزش و عدم تسلط معلم به شیوه های آموزشی مطلوب در هنگام تعلیم نوشتن نشناختن حروف و قوائد نوشتن توسط دانش آموزان نداشتن تمرین لازم و کافی برای نوشتن املا خود می تواند موجب ضعف و نارسایی فراگیر در کسب مهارت نوشتن می شود .

انواع اشکالات موجود در دیکته دانش آوزان را پس از تجربه و تحلیل می توان به دو گروه طبقه بندی کرد. یک گروه از اشکالات به مشکلات آموزشی مربوط هستند و از طریق روش تدریس می توان حل کرد و گروه دیگر را از طریق تمرینهای خاصی که می توان به جای رو نویسی های معمول در مدارس در نظر گرفت تا ضمن جلوگیری از هدر رفتن وقت و استعداد دانش آموزان در برطرف کردن اشکالات دیکته بسیار موثر باشند. 

 

اصول و مبانی املا

            مراحل آموزش نوشتن به پنج مرحله زیر تقسیم می شود:

1- آموزش نوشتن غیر فعال ( رونوسی )

2- آموزش نوشتن نیمه فعال ( املا )

3- آموزش نوشتن فعال پایه یک    ( کلمه سازی )

4- آموزش نوشتن فعال پایه دو     ( حمله سازی )

5- آموزش نوشتن فعال ( خلاق )    انشا و انواع آن

با توجه به مشکل دانش آموزان در مرحله آموزش نوشتن نیمه فعال (املا) است به آموزش املا می پردازیم. مهارت املا نویسی به معنی توانایی جانشین کردن صحیح صورت نوشتاری حروف , کلمات و جمله ها به جای صورت آوایی آنهاست . دانش آموزان بـایـد به این مهارت دست یابند تا بتوانند بخوبی بین صورت تلفظی کلمه ها و حروف سازنـده آن ها پیـونـد مناسبی بـرقـرار کنند بدین ترتیب زمینه لازم برای پیشرفت آنان در درس های جمله نویسی , انشا و به طور کلی مهارت نوشتن بهتر فراهم می شود , دانش آموزان هنگام نوشتن املا باید نکاتی را در باره صداهایی که بوسیله معلم در قالب کلمات و جمله ها بر زبان جاری می شود رعایت نمایند :

  آنها را خوب بشنوند + تشخیص دقیق کلمه + ادراک کلمه

ب) آنها را خوب تشخیص دهند + یادآوری و مجسم ساختن تصویر + بازشناسی کلمه صحیح در ذهن.

ج) آنها را درست بنویسند + نوشتن صحیح حروف سازنده کلمه + بازنویسی کلمه و توالی مناسب آنها.

اشکالات املایی دانش آموزان که از دیدگاه زبان شناختی بر اثر اشکالات رسم الخطی , تاثیر لهجه و گویش محلی دانش آموزان و فرایندهای آوایی حذف , تبدیل , افزایش و قلب به وجود می آیند از دیدگاه روان شناختی از موارد زیر سرچشمه می گیرند :

الف) ضعف در حساسیت شنوایی , مثال : ژاله -  جاله

ب) ضعف در حافظه شنوایی , مثال جا انداختن کلمات

ج) ضعف در حافظه دیداری , مثال حیله – هیله

د) ضعف در حافظه توالی دیداری , مثال مادر – مارد

هـ) قرینه نویسی , مثال دید –

و) وارونه نویسی , مثال دید -

ز) عدم دقت , مثال : گندم – کندم

ح)نارسا نویسی , مثال رستم – رسم

روش تدریس املا

املا واژه ای است عربی و معنای آن نوشتن مطلبی است که دیگری بگوید یـا بخـوانـد . درس املا در بـرنـامـه آمـوزشـی دوره ابتدایی اهداف زیر را در بر می گیرد.

1- آموزش صورت صحیح نوشتاری کلمه ها و جمله های زبان فارسی

2- تشخیص اشکالات املایی دانش آموزان و رفع آنها

3- تمرین آموخته های نوشتاری دانش آموزان در رونویسی.

بدیهی است با نوشتاری که با غلط های املایی همراه باشد ارتباط زبانی بین افراد جامعه بخوبی برقرار نمی شود . بنابراین , لزوم توجه به این درس کاملاً روشـن اسـت عـلاوه بـر اهـداف فـوق , امـلا نـویسی , دانـش آمـوزان را یـاری می کند تا مهارت های خود را در زمینه های زیر تقویت نمایند.

      1- گوش دادن با دقت

2- تمرکز و توجه داشتن به گفتار گوینده ( معلم )

3- آمادگی لازم برای گذر از رونویسی ( نوشتن غیرفعال ) جمله نویسی و انشا (نوشتن فعال)

نکات برجسته روش آموزش املای فارسی :

1- توجه بیشتر به وجه آموزشی درس املا نسبت به وجه آزمونی آن

2- انعطاف پذیری در انتخاب تمرینات  در هر جلسه املا

3- توجه به کلمات به عنوان عناصر سازنده جمله های زبانی

4- ارتباط زنجیر وار املاهای اخذ شده در جلسات گوناگون

معیارهای ارزشیابی

عناصر دیگر روش آموزش املا را به صورت زیر هم میتوان مرحله بندی کرد :

گام اول, انتخاب متن املا  و نوشتن آن روی تخته سیاه و خواندن آن

گام دوم , قرائت املا توسط معلم و نوشتن آن توسط دانش آموزان

گام سوم , تصحیح گروهی املاها و تهیه فهرست خطاهای املایی

گام چهارم , تمرینات متنوع با توجه به اولویت بندی اشکالات املایی استخراج شده.

 

گام اول , انتخاب متن :

در انتخاب متن املا به موارد زیر توجه شود :

- متن مورد نظر حاوی جمله باشد و از انتخاب کلمه به تنهایی خودداری شود.

- کلمات سـازنـده جمـلات متـن از حـروفـی تشکیل شده باشند که قبلاً تدریس شده اند.

- کلمات خارج از متن کتاب های درسی , از 20 درصد کل کلمات بیشتر نباشد.

- علاوه بر جملات موجود در کتاب های درسی , با استفاده از کلمات خوانده شده , جملات دیگری هم در نظر گرفته شوند .

- در هر جلسه از کلماتی که در جلسات قبلی برای دانش آموزان مشکل بوده اند نیز استفاده شود تا بتوان درجه پیشرفت شاگردان را اندازه گیری کرد.

گام دوم

معلم متن املا را از روی تابلو پاک کرده , پس از آماده شدن دانش آموزان , آن را با صدایی بلند و لحنی شمرده و حداکثر تا دو بار قرائت می کند . البته هنگام قرائت متن املا از خواندن کلمه به کلمه خودداری کرده , متن را به صورت گروههای اسمی و فعلی یا جمله کامل قرائت می کند تا دانش آموزان با بافت جمله و معنای آن آشنا شوند . متن املا را با سرعت مناسب تکرار می کند تا کند نویسان هم , اشکالات خود را بر طرف نماند .

 

گام سوم

این گام با مشارکت کامل دانش آموزان انجام می شود و معلم بدون اشاره به نام آنان تک تک املا ها را بررسی و مشکلات را استخراج می کند . به این ترتیب که معلم املای اولین دانش آموز را در دست می گیرد و به کمک دانش آموز کلمات یاد شده را رونویسی می کند. سپس املای دومین , سومین و .... در دست می گیرد و به کمک همان دانش آموز یا دانش آموز دیگری , صورت صحیح غلط های املایی را روی تابلو ثبت می کند . البته هر جا که غلط ها تکراری بودند جلوی اولین مورد آن یک علامت ( مثلاً * ) می زند . در پایان با شمردن غلط ها , اشکالات املایی دانش آموزان را اولویت بندی می کند .

گام چهارم

در ایـن گام معلـم با توجه به مهمترین و پر تعداد ترین اشکالات املایی دانش آموزان با بکار گیری انواع تمرینات حرف نویسی و کلمه نویسی و همچنین تمرینات کلمه سازی و جمله سازی به تقویت توان نوشتاری دانش آموزان می پردازد .

راههای پیشنهادی برای تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

با مطالعه اطلاعات جمع آوری شده در جلسه شورای معلمان جهت تقویت املا با پیشنهادات متعدد همکاران مواجه شدیم که در ذیل فهرست وار آورده ایم .

- دقت به مشق ( رونویسی ) و تصحیح غلط ها و رعایت خط زمینه

- توجه به دست ورزی در دوره آمادگی

- مطمئن شدن از شناخت حروف الفبای فارسی

- بررسی دقیق تکلیف شب در خانه

- توجه بیشتر به دانش آموزان کند نویس

- پرهیز از حرکات اضافی موقع گفتن املا

- استفاده از دانش آموزان ممتاز برای روخوانی و تکرار و تمرین در کلاس

- توجه به نوع نشستن

- استفاده از کارت تند خوانی

- ترکیب صامت و مصوت

- اطمینان از تلفظ صحیح حروفات توسط دانش آموزان

-        تصحیح املا توسط خود دانش آموزان  و . . . .

که قرار شد تعدادی از پیشنهادهای همکاران در مورد دانش آموزانی که در املا ضعیف هستند اجرا شود . از جمله آموزش حروفاتی که دانش آموزان در آن اشکال دارند ( قبل از گفتن املا )  - یادداشت غلط هایی که بیشتر دانش آموزان از آن دارند – دقت در مشق دانش آموزان .






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 15 آذر 1398 10:01 ق.ظ
tadalafil posologia [url=http://cialisle.com/]cialis online[/url] tadalafil içeren bitkiler nelerdir nedir cialis online tadalafil cialis diário cialis tadalafil 20 mg
bula http://cialisle.com/ what does cialis tadalafil do
جمعه 15 آذر 1398 03:08 ق.ظ
I am sure this piece of writing has touched all the
internet people, its really really nice paragraph on building up new website.
پنجشنبه 14 آذر 1398 03:33 ب.ظ
yesterday pizza far generic viagra sales later
prize through piano normally [url=http://viacheapusa.com/]cheap viagra usa without prescription[/url] terribly gain cheap plenty
http://viacheapusa.com/ within drawing
شنبه 9 آذر 1398 10:10 ب.ظ
u http://cialisles.com/ cialis 20mg, perfectly cialis and night sweats
cialis.com also cialis 20 mg best price;
شنبه 9 آذر 1398 08:06 ق.ظ
It's an remarkable paragraph in favor of all the online viewers;
they will get benefit from it I am sure.
چهارشنبه 6 آذر 1398 06:20 ب.ظ
therefore gear [url=http://cialissom.com/]cialis 10mg usa[/url] any text
cialis 10mg usa tight glove small lead http://cialissom.com please revenue
سه شنبه 5 آذر 1398 09:41 ق.ظ
fair editor generic viagra without a doctor prescription cheap mix
soon nurse [url=http://www.vagragenericaar.org/]generic pills in usa[/url] yeah bread properly floor http://www.vagragenericaar.org/ fine exchange
دوشنبه 4 آذر 1398 05:16 ق.ظ
therefore tadalafil does it always work [url=http://www.cialisps.com/]generic cialis[/url] deeply
tadalafil ise yariyor mu yesterday kde koupit tadalafil buy
real cialis online strongly tadalafil walmart pharmacy possibly apakah tadalafil aman http://www.cialisps.com/ much a cosa servono le tadalafil
یکشنبه 3 آذر 1398 07:18 ب.ظ
Hi there! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be okay.
I'm undoubtedly enjoying your blog and look forward to new posts.
شنبه 2 آذر 1398 02:10 ب.ظ
sildenafil vitamin shoppe [url=https://viaqraonlinegen.com/]generic viagra[/url] dsc of sildenafil citrate
generic viagra sildenafil gel oral sildenafil hipertension pulmonar https://www.viaqraonlinegen.com/ comprar sildenafil argentina
شنبه 2 آذر 1398 10:49 ق.ظ
does tadalafil cause birth defects [url=http://cialisoni.com/]cheap
cialis online[/url] tadalafil citrate for sale cialis walmart tadalafil tablets
tadalafil from cipla http://cialisoni.com/ welfil tadalafil 20mg
سه شنبه 28 آبان 1398 07:29 ب.ظ
Howdy, I think your blog could be having internet
browser compatibility problems. When I look at your site
in Safari, it looks fine however when opening in Internet Explorer, it has some overlapping issues.
I just wanted to provide you with a quick heads up! Besides that, wonderful website!
جمعه 24 آبان 1398 01:05 ب.ظ
Hello! I'm at work surfing around your blog from my new apple iphone!
Just wanted to say I love reading through your blog and look forward to all your posts!
Carry on the great work!
جمعه 24 آبان 1398 12:28 ق.ظ
When I originally commented I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox and now each time a comment is added I get
several e-mails with the same comment. Is there
any way you can remove people from that service? Bless you!
پنجشنبه 23 آبان 1398 12:02 ب.ظ
I'm gone to say to my little brother, that he should also go to see this
webpage on regular basis to obtain updated from hottest news update.
دوشنبه 20 آبان 1398 03:07 ب.ظ
What a stuff of un-ambiguity and preserveness of
precious familiarity regarding unpredicted feelings.
جمعه 17 آبان 1398 01:48 ب.ظ
merely can i take more than one 5mg tadalafil [url=http://viagrapid.com/generic-viagra-online.php]buy generic viagra pills online[/url]
already apotik yang menjual tadalafil collect qual é o efeito colateral do tadalafil generic viagra over counter yesterday tadalafil 20mg 12
st super tadalafil for threeways video http://viagrapid.com/generic-viagra-online.php rarely tadalafil 100 mg fiyatı
شنبه 11 آبان 1398 07:16 ق.ظ
My brother suggested I might like this web site.
He was totally right. This post actually made my day.
You cann't imagine just how much time I had spent for this info!

Thanks! fotballdrakter barn DaleByatt fußballtrikots KristiSti

ReganLutz fodboldtrøjer KeeleyBeg
شنبه 4 آبان 1398 10:14 ق.ظ
tadalafil sildenafil combination [url=http://buyscialisrx.com/]generic cialis online[/url] tadalafil in indian market
buy generic cialis cialis tadalafil ne için kullanılır tadalafil duration http://buyscialisrx.com/ iron-dragon tadalafil dosage
چهارشنبه 17 مهر 1398 05:18 ب.ظ
What i do not realize is actually how you are no longer actually a
lot more neatly-favored than you might be right now.
You are so intelligent. You already know therefore significantly in the case of this matter, made me in my
opinion believe it from numerous varied angles. Its like men and women don't seem to be interested
until it's one thing to accomplish with Girl gaga!
Your own stuffs great. All the time handle it up!
جمعه 12 مهر 1398 01:04 ق.ظ
is kratom legal in iowa http://kratomsaleusa.com kratom laws
جمعه 12 مهر 1398 12:01 ق.ظ
sildenafil citrate oral soluble film
generic viagra
vimax sildenafil masticable
[url=http://viarowbuy.com]generic viagra[/url]
دوشنبه 8 مهر 1398 05:07 ق.ظ
today software [url=http://www.triviagra.com/]generic viagra[/url] together side
fast nation http://www.triviagra.com/ carefully resolution sure
regret buy viagra generic online usa pharmacy the physics
سه شنبه 2 مهر 1398 06:28 ق.ظ
easily direction [url=http://cavalrymenforromney.com/]cenforce
100 price[/url] everywhere procedure hopefully promotion http://cavalrymenforromney.com/ within statement
somewhat bench cenforce 100 online canada left newspaper
دوشنبه 25 شهریور 1398 11:06 ب.ظ
carefully roof [url=http://www.christianlouboutinoutletus.us/]viagra online
no prescriptions usa[/url] sure design hopefully charity http://www.christianlouboutinoutletus.us/ roughly tradition fully page over the
counter viagra at walmart thus credit
پنجشنبه 21 شهریور 1398 07:27 ب.ظ
planet vote http://viabsbuy.com/ mystery
lemon buy viagra presidential
smoke [url=http://viabsbuy.com/]viagra online[/url] number
سه شنبه 19 شهریور 1398 01:19 ب.ظ
away situation usually building http://genericalis.com before bus
tourist sense generic cialis sometimes transportation
physically suspect [url=http://genericalis.com/]cialis generic[/url] new sing
دوشنبه 18 شهریور 1398 09:08 ب.ظ
better promise slow stable http://www.doctor7online.com/ once bill
usually post doctor7online.com overall breakfast
yeah radio [url=http://www.doctor7online.com/]online viagra
cheap[/url] none tie
دوشنبه 18 شهریور 1398 06:33 ب.ظ
completely health [url=http://www.viatribuy.com/]generic viagra 100mg[/url]
somewhat twist
slightly sock generic viagra 100mg back peak
دوشنبه 18 شهریور 1398 05:58 ب.ظ
red viagra cialis nasıl kullanılır [url=http://cialislet.com/]generic cialis[/url] kamagra jelly vs cialis.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو