تبلیغات
دپارتمان مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی - بلوغ و مدرسه
 
دپارتمان مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ :
ابزار تلگرام
ابزار تلگرام


قالب وبلاگ | ابزار پیام نگار
مطالب اخیر
نویسندگان
شنبه 16 بهمن 1395 :: نویسنده :

بلوغ در لغت معنی رسیدگی و پختگی است و مشخصه دورانی از زندگی محسوب می‌شود كه فرد از دنیای كودكی فاصله می‌گیرد و در مسیر تكامل جسمی و روحی قدم برمی‌دارد. اهمیت این دوره كوتاه، اما سرنوشت‌ساز در زندگی فردی و اجتماعی انسان به

 قدری است كه تحقیق و بررسی درباره آن به گواهی تاریخ مكتوب به اعصار گذشته حیات بشر بازمی‌گردد. متفكرانی نظیر ارسطو

 در این باره به تفصیل سخن گفته‌اند و طی دوره‌های بعدی اطلاعاتی در حوزه‌های مختلف به آن افزوده شد تا این‌كه استانلی ‌هال

در دهه پایانی قرن 19 پدیده بلوغ را وارد حیطه روان‌شناسی كرد و پدر روان‌شناسی بلوغ نام گرفت.



در دنیای امروز ، بهداشت بلوغ و مناسبات اجتماعی و رفتاری آن به یكی از شاخصه‌های مهم برای سنجش میزان رشدیافتگی جوامع تبدیل شده و كنوانسیون‌های بین‌المللی و قوانین عالی برای آن به تصویب رسیده است. در این باره كنفرانس بین‌المللی جمعیت و توسعه كه ‌سال 1994 در قاهره برپا شد، برای مسائل بلوغ نقطه عطفی محسوب می‌‌شود؛ چرا كه آن را به صورت جدی بخشی مستقل از بهداشت جامعه محسوب كرد و بر اهمیت آن تاكید ورزید. اتفاقی كه در بسیاری از كشورهای در حال توسعه نظیر ایران نیفتاده است و باید پذیرفت مسائل و مناسبات بلوغ در جامعه ما در بسیاری از حوزه‌ها تا رسیدن به جایگاه آرمانی فاصله‌ای طولانی و پرفراز و نشیب را در پیش دارد.
در این نوشتار به مهم‌ترین مسائل بلوغ، آسیب‌شناسی این دوره از زندگی و برخی مناسبات و تلقی‌های نادرست درباره آن پرداخته‌ایم.
ناآگاهی مهم‌ترین ضعف بهداشت بلوغ در جامعه ماست كه به‌تنهایی عمق فاجعه را مشخص می‌كند. این ناآگاهی نه تنها نوجوانان بلكه در بسیاری حوزه‌ها بزرگسالان جامعه را هم در برمی‌گیرد و از این طریق به منشأ ناشناخته برای تولید آسیب‌های دامنه‌دار اجتماعی تبدیل می‌شود. فرهنگ عرفی ما در یك نگاه كلی بلوغ را با احتیاط شدید و به صورت خاموش برگزار می‌كند و متاسفانه در برخی شوون قومی آن را پدیده‌ای مزموم یا خجالت‌آور می‌شناسند. دامنه ناآگاهی درباره بلوغ برای پسران گسترده‌تر است و از این‌رو بزه جنسی و رفتاری در میان مردان جامعه ما فراوانی بیشتری دارد و دنباله آسیب‌های دوره بلوغ كه به صورت عقده‌های مزمن روانی، تلقیات نادرست و تمایل به فرهنگ منحط جنسی آشكار می‌شود تا سنین پیش از ازدواج و حتی چندین سال پس از آن ادامه می‌یابد و بحران می‌آفریند. تحقیقات تطبیقی نشان می‌دهد حداقل 20 درصد نوجوانان جامعه از تغییرات جسمی و روحی بلوغ به نگرانی جدی دچار می‌شوند.

دكتر مجید ابهری، متخصص علوم رفتاری و آسیب‌شناس اجتماعی در این‌باره توضیح می‌دهد: گروهی از نوجوانان كه از سوی والدین، مربیان و كاركردهای اجتماعی با این نوع تغییرات آشنا نشده‌اند، از آنها دچار ترس، اندوه و حتی افسردگی می‌گردند و از خود می‌پرسند این چه اتفاقی است كه برای من می‌افتد، آیا طبیعی است؟ آیا برای همه اتفاق می‌‌افتد؟‌ مبادا برایم مشكلی ایجاد كند. در حقیقت نوجوان به دلیل ناآگاهی دوره بلوغ را با ترس و اضطراب طی می‌كند و بتدریج قدرت تطبیق با شرایط متغیر آن را از دست می‌دهد. اینجاست كه آسیب‌های رفتاری در كمین وی قرار می‌گیرد و تباهی‌های زندگیش را رقم می‌زند. باید والدین با زبانی ساده و بدون پیچیدگی شرایط بلوغ را برای نوجوان تشریح كنند و به او اطلاعاتی متناسب با سن و پیشرفت مراحل بلوغ ارائه كنند. نوجوان تازه بالغ باید پیش از شروع تغییرات عمده جسمی به آنها آگاه باشد و بداند دیگر كودكی خردسال یا نوجوانی سر به هوا نیست و برای خود آقا یا خانمی شده كه جامعه و اطرافیانش انتظارهایی متناسب از وی دارند. از آنجا كه بسیاری از والدین به دلیل موانع فرهنگی یا براساس شرمی نابه‌جا از ارائه توضیحات كامل و جامع در این باره خودداری می‌كنند، آموزش‌های اجتماعی درباره بلوغ اهمیتی دو چندان می‌یابند. برگزاری جشن تكلیف در مدارس در حوزه آموزش‌های بلوغ اقدامی فرخنده، اما ناكافی است. به نظر می‌رسد خلا ‌اصلی در این باره طرح نشدن نكات آموزشی، بهداشتی و پزشكی بلوغ در كتاب‌های درسی است. در چنین شرایطی تلاش رسانه‌های صوتی، تصویری و مكتوب و اجرای برنامه‌های آموزشی از سوی نهادهای فرهنگی و حمایتی می‌توانند تا اندازه‌ای راهگشا باشد و شرایط را برای ارائه آموزش‌های رسمی، كامل و متناسب درباره بلوغ مهیا كند.
www.zibaweb.com

كمبود آگاهی درباره بلوغ در زمینه‌های رفتاری و روانی نیز مطرح است و بیشتر در رفتار بزرگسالان در تقابل با نوجوانان نمایان می‌شود. پایش این نا‌آگاهی دردسرساز از برخی جبهه‌گیری‌های احتمالی و گاه غیرواقعی در جامعه، ناشی می‌شود. این جبهه‌گیری بیشتر از آن‌كه واقعی و ملموس باشد، ناظر بر نوعی خودسانسوری است.
گویا مسوولان آموزشی و فرهنگی جامعه از طرح صورت مساله هم پرهیز می‌كنند و جدا ابا دارند و گمان می‌كنند آموزش درباره مسائل جسمی و روانی بلوغ نزد افكار عمومی به ترویج فساد و فحشا تعبیر شود؛ تفكری كه همیشه چوب آن را خورده‌ایم و عبرت نمی‌گیریم. براستی چرا باید بخشی از آموزش‌های حیاتی برای جامعه به دلیل ترس از شبهات و قضاوت‌های نادرست و احتمالا متلك‌پرانی به نیازمندان آن ارایه نشود و آیا پیشگیری از آسیب‌های این حوزه با فرهنگ جامعه، متناسب‌تر نیست؟ پاسخ این پرسش‌ها ساده است و در این موضوع خلاصه می‌شود كه بلد نیستیم چگونه به ارائه آموزش‌های بلوغ بپردازیم كه حساسیت نینگیزد، مخالف شوون دینی و فرهنگی ما نباشد و به كار آید و از آسیب‌ها جلوگیری كند.

آموزش بهداشت بلوغ در مدارس، بویژه در مقطع راهنمایی كه مصادف با سنین بلوغ است با مشكلات و كمبودهای جدی دست و پنجه نرم می‌كند. آموزش‌ها چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم ارائه شود؛ همواره با حاشیه امنیت همراه است و در عمل بخش بزرگی از محصلان نوجوان را به دلیل شرایط جامعه و ناپسند دانستن صحبت دراین‌باره در محیط‌های بیرونی و خانواده‌ها از دستیابی به اطلاعات كامل و جامع و متناسب محروم می‌كند.
اگر قبول داشته باشیم كه وظایف نظام آموزشی و پرورشی تنها در آموزش ریاضی و علوم و هندسه و تولید انواع و اقسام نخبه و دانش‌آموز ممتاز!‌ خلاصه نمی‌شود و پرورشی هم در كار است كه ابعاد جسمی، شخصیتی، روانی، رفتاری و اجتماعی محصلان را در برمی‌گیرد، به ضعف‌های جدی این نظام در حوزه مسائل اجتماعی نوجوانان و محصلان پی می‌بریم. به هر ترتیب نوجوان باید در دوران بلوغ روش‌‌های حفظ سلامتش را بشناسد و بداند چه چیزی بهداشت جسم و روانش را به خطر می‌اندازد تا بتواند با تهدیدات بیرونی مقابله كند و از نوجوانی‌اش در مسیر تكامل لذت ببرد. در این دوره تغییرات جسمی و روانی نوجوان سریع است. احساسات، تفكر، رابطه‌های اجتماعی و منطق وی رشد می‌كند و از این گذرگاه به شناخت خویش و محیط پیرامون اقدام می‌كند. این تغییرات ذاتا مقدس هستند و هدایت و كنترل آنها از طریق شناخت مقتضیات دوره بلوغ وی را از گمراهی و ‌گناه و آسیب‌ نجات می‌دهد.
نیازهای اساسی‌
استقلال یكی از مسائل بلوغ و به طور كلی دوره نوجوانی است. مرزهای این استقلال در حوزه‌‌های رفتاری، عاطفی و مالی باید كاملا مشخص باشد و آزادی‌های متناسبی برای نوجوانان ایجاد كند. او می‌‌خواهد از قید و بندهای كودكی رها شود و احساس‌ها و موقعیت‌های جدید را شخصا تجربه كند؛ چرا كه توانایی‌های جدیدش كه از بلوغ فكری، عاطفی و جسمی ناشی می‌شود وی را به این كار تشویق می‌كند. جلوگیری از این آزادی‌های ذاتی كه نوجوان معنای آن را دریافته و بوضوح احساس می‌كند نتیجه منفی بر جای خواهد گذاشت؛ روان‌شناسان توصیه می‌كنند آزادی‌ها متناسب با سن نوجوانی به وی اعطا شود به گونه‌ای كه نه به مهارگسیختگی بینجامد و نه احساس كند زیر سلطه است و دیگران برایش تصمیم‌گیری می‌كنند. دكتر ابهری در این باره معتقد است: نظارت و كنترل بر آزادی‌ها یك ضرورت است؛ اما باید به صورت غیر مستقیم و حتی‌الامكان نامحسوس باشد. سختگیری والدین و انضباط خشك و كنترل كسالت‌آور و سختی‌های دوران بلوغ را دوچندان می‌كند. تجربه و پژوهش ثابت می‌كند كنترل غیرمستقیم و دوستانه كه نوعی همراهی و حمایت را برای نوجوان ایجاد می‌كند و بیان نكات نامفهوم برای وی بویژه درباره رابطه با جنس مخالف، احساسات جنسی و كنجكاوی‌های ویژه این مقطع‌ گذار از مرحله بلوغ را برای نوجوان تسهیل می‌كند و تكامل شخصیتی وی را رقم می‌زند. پرخاشگری و عصبانیت در دوره بلوغ غالبا نتیجه ضعف والدین و اطرافیان در نوع كنترل و مخدوش شدن رابطه‌هاست. به طور كلی می‌‌توان گفت دوره بلوغ نیازهایی برای نوجوان ایجاد می‌كند كه باید به آنها پاسخ داد. استقلال و آزادی‌های مشروع و متناسب تنها یكی از این نیازهاست و والدین باید درباره تغذیه، پوشاك، استحمام، نظافت فردی، ورزش، گردش و روابط خانوادگی و دوستانه وی نیز توجه كافی داشته باشند. رفع نشدن یك یا چند نیاز خاص یا ارضا و اقناع نشدن نوجوان از آنها پایه‌ای برای پرخاشگری، عصیان، مهار گسیختگی و عقده‌های روانی یا به صورت معكوس انزوا و افسردگی وی می‌شود.


شوون رفتاری جدید
بلوغ به تناسب سن نیازها و رفتارهای جدید برای نوجوان می‌آفریند كه بخشی از آنها به اختصار به این شرح است:

تمایل به عضویت در گروه‌های دوستی: گروه دوستی همسالان امكاناتی برای مشاوره، یادگیری مهارت‌های جمعی،‌كسب آگاهی، تمرین استقلال، در میان گذاشتن مشكلات و احساسات بلوغ، كنترل رفتار و روابط عاطفی گسترده‌تر در اختیار نوجوان قرار می‌دهد. گروه‌های دوستی به بهبود روابط عاطفی و اجتماعی و سازگاری وی كمك می‌كند و نوجوان را در معرض تعامل انسانی و دلخواه قرار می‌دهد. افراد در سن بلوغ دوستانی را ترجیح می‌‌دهند كه هوش، شكل ظاهری، استعدادهای ویژه و توانایی جلب جنس مخالف را داشته و انعطاف‌پذیر و مهربان و مشتاق باشند. یك دوست چه الگو باشد و چه نیاز به كمكی داشته باشد یا حتی حس‌همذات پنداری ایجاد كند، برای نوجوان محترم است. نوجوان در دوره بلوغ نسبت به گروه دوستانش تعصب دارد و بدون قضاوت آنها را افرادی شایسته و لایق می‌پندارد.

تحرك: نوجوان سرشار از انرژی است. بخشی از این انرژی كه از سوخت‌ و ساز ویژه بدن وی ناشی می‌شود در راه انگیزش جنسی صرف می‌شود و بخش دیگر به صورت مبارزه طلبی، پرخاشگری، حادثه‌جویی، سركشی، عصیان و حرافی تجلی می‌یابد. در این باره ورزش بهترین روش تخلیه انرژی محسوب می‌شود كه سلامت جسم و روح وی را به ارمغان می‌آورد.

نداشتن تعادل رفتاری: تغییرات پر دامنه و سریع‌ بلوغ موجب می‌شود نوجوان تقدم و تاخر كارهایش را از دست بدهد. او نمی‌تواند برای روزمرگی‌اش اولویت خاصی را برگزیند و از این رو ممكن است در امور درسی‌اش به افت و بی‌انگیزگی دچار شود. یا برای مثال، تعادلی منطقی میان ساعات بازی و خوابش برقرار كند. ممكن است انرژی زیادی برای یكی از فعالیت‌های روزمره صرف كند و از كارهای دیگر باز ماند. كمك و مشاوره والدین در این باره ضروری است.

بدبینی و شك: ارزش قائل شدن بیش از اندازه و مطلق برای هنجارهای اخلاقی و احتمالا نیافتن آنها در رفتار و كردار والدین و اطرافیان احساسات نوجوان را برمی‌‌انگیزد و او را به شك و تردید دچار می‌كند. این تردید و بدبینی پس از‌ آن ممكن است به رذایل اخلاقی نظیر استعمال دخانیات و مواد مخدر، مصرف مشروبات الكلی، رفتارهای پر خطر جنسی یا حتی اعتیاد به مصرف قرص‌های آرامبخش منجر شود. هدایت نوجوان، بازآفرینی ارزش‌ها و كمك به وی برای درونی كردن آنها در این باره شیوه‌ای كارآمد است.

توجه بیش از اندازه به اندام و ظاهر: توجه به ظاهر در دوران بلوغ تا حدی طبیعی است و اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، اما فراموش نكنیم افراط در آن كه از بیكاری نوجوان و احتمالا ایجاد انگیزه‌های كاذب از سوی دیگران ناشی می‌شود، ممكن است به بیماری‌های روحی و روانی، توهم و تلقیات نادرست درباره اندام و ظاهر منجر شود.

عقاید نادرست و رفتارهای نامناسب: تازه‌بالغان بیشتر در میان جمع رفتار مناسبی ندارند یا سخنان نسنجیده به زبان می‌آورند. حتی ممكن است بیش از اندازه منزوی و گوشه‌گیر باشند و به افكار و عقایدی در تایید آن دست یابند.

صحبت و مشاوره با نوجوانان و شركت دادن آنها در مناسبات و اجتماعات فامیلی می‌تواند از طریق تقویت مهارت‌های ارتباطی تاثیری مثبت بر عقاید و رفتار آنان ایجاد كند.

نداشتن انگیزه و ترسیم نكردن آینده‌ای روشن: طبق تحقیقات انجام شده میان یاس از آینده در دوران نوجوانی و تكامل شخصیت با بزهكاری اجتماعی رابطه‌ای معنادار وجود دارد. معضلات اجتماعی اصلی‌ترین متهم این یاس شخصیتی است و از آنجا كه حل این معضلات وسیع به راحتی امكان‌پذیر نیست تنها روش موجود برای جلوگیری از افسردگی و بدبینی به آینده در نوجوان، جانبداری از او در برابر مشكلات فراگیر جامعه و همزمان انگیزش منطقی وی برای غلبه بر آنهاست. باید به نوجوان كمك كرد تا دنیا را به اندازه نیاز بشناسد، خویشتن را دوست بدارد و جایگاهی منطقی و عقلانی برای خویش در جامعه پیرامون تصویر كند.


الگوسازی‌


بخشی از رفتارهای نوجوانان در سن بلوغ از شرایط دنیای معاصر نشات می‌گیرد. گسترش ارتباطات و اطلاعات، مدرنیته، مصرف‌گرایی، مدگرایی و ماشینیسم عواملی هستند كه نوجوان در سن بلوغ از آنها الهام می‌گیرد و در رفتارهایش بروز می‌دهد. نوجوانان امروزی لباس ساده نمی‌پوشند، اتاق و وسایل شخصی می‌خواهند، به فناوری‌های جدید دلبسته‌اند و آزادی و استقلال شخصی و خصوصی طلب می‌كنند.

آنها فرمانبردار مطلق والدین نیستند و حتی ممكن است در بسیاری از مسائل روان‌شناسی، رفتاری و اجتماعی صلاحیت والدین برای دخالت، مشاوره یا اظهارنظر را قبول نداشته باشند. به هر حال، شرایط گذران مراحل بلوغ بسیار متفاوت و خاص شده است و مانند گذشته از مسیرهای هموار و معین نمی‌گذرد. نوجوان در میان این گسترش، پیچیدگی و هجوم اطلاعاتی بیش از هر چیز به دنبال یك الگو می‌گردد. الگوها در حقیقت به نوجوان كمك می‌كنند تا حس قهرمان‌پرستی، مطلق‌گرایی و آرمان‌جویی خود را به تصویر بكشند و مصداقی بیرونی برایش پیدا كنند.امین رحیمی
http://www.jamejamonline.ir

0000000000000000


مدارس کشور شدیدا" به وجود مشاوران و روانشناسان و معلمان آگاه در این زمینه نیاز دارند


روان پریشان در مدارس شناسایی نمی شوند
* دكتر فرخنده مفیدی: درمدارس خارج از كشور افرادی به عنوان مددكاران اجتماعی غیر از موضوعات تربیتی به امور قضایی و دادگاه هم می پردازند.
* دكترامیر محمود: درمدارس فرانسه و سوئد پرسشنامه هایی برای نظارت دایم بر عملكرد دانش آموزان در دست معلمان است كه
۴۰درصد آن را مسائل روانشناختی تشكیل می دهد.
* اگر مدارس تحركی از خود نشان دهند خواهند توانست منشأ تغییرات عمده یی در نگرشهای عمومی جامعه نسبت به مسائل روانی باشند.
هنگامی كه ناظم دبیرستان دخترانه او را به خاطر شیطنتهای مكررش به دفتر برد اخراج نكردنش از مدرسه را به كاری غیرشرافتمندانه منوط كرد. به این ترتیب كه می بایست هر خبری را در مورد همكلاسیهایش در اختیار ناظم قرار می داد و اصطلاحاً جاسوسی دوستانش را می كرد. او این موضوع را تنها در حلقه دوستان صمیمیش مطرح كرد. «بقیه بچه ها اگر می فهمیدند تكه تكه ام می كردند. »
كودك هفت ساله وقتی دچار لكنت زبان شد كه معلم كلاس اول بارها برای وادار كردن بچه ها به درس خواندن یا ساكت بودن سر كلاس آنها را تهدید كرد در زیرزمین مدرسه كه پر از سوسك و موش و شاید حیوانات وحشی دیگر است زندانیشان می كند. یك روز معلم سه نفر از بچه های گریان را سر كلاس آورد كه قسمهای بزرگ می خوردند كه در زیرزمین تاریك و سیاه، حیوانات وحشی دیده اند!
در مدارسی كه روانشناسان مجرب به كارگماشته شده اند و اولیا و معلمان مدرسه اعتبار آنها را به رسمیت شناخته اند برخی از ناهنجاریها تحت كنترل قرارگرفته است. یك روانشناس تربیتی كه مدتها در دبیرستانی به كار مشاوره پرداخته به عنوان نمونه یی از موفقیتهایش به خود می بالد كه توانسته از شاگردی شرور دانش آموزی درس خوان ومؤدب بسازد. «بعداز روانكاوی متوجه شدم پسر كوچك اندامی كه مدرسه را به هم می ریزد آرزو دارد مانند برادرش به كار آهنگری بپردازد تا پول زیاد به دست آورد. با اطلاع خانواده اش ترتیب اخراج صوریش رااز مدرسه دادیم تا در آهنگری برادرش به كار بپردازد و مخصوصاً به برادرش توصیه كردم تا حد امكان بر او سخت بگیرد. چندروز بعد خودش راه مرا گرفت و درخواست كرد به مدرسه برگردد. »
www.zibaweb.com
اما همه مدارس از چنین امكاناتی برخوردار نیستند. در بعضی از مدارس اصولاً مشاور مجربی وجود ندارد. در بسیاری از دبیرستانها مشاوران تنها به ارایه مشورت در امور درسی می پردازند و در برخی اعتبار مشاوران به رسمیت شناخته نمی شود. روی هم رفته قدرت اجرایی روانشناسان و مشاوران مدراس ایران به هیچوجه همپایه همكارانشان دركشورهای دیگر نیست. این در حالی است كه شیوه رفتار بسیاری از معلمان نیز همچنان از روشهای روانشناسی روز دنیا جدا است و تاكنون هم كار زیادی برای آموزش معلمان صورت نگرفته است. وجود انواع مشكلات روحی و روانی در مدارس نشانگر آن است كه در مدارس كشور ماجای نظریه های روانشناسی خالی است. این در حالی است كه در كشورهای پیشرفته اصول روانشناسی و تربیتی به شكلی جدی در مدارس به مورد اجرا گذاشته می شود.
دكترفرخنده مفیدی مدیر گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی تأكید می كند: «مدرسه جایگاه توأم آموزش و تربیت است. قسمتی از شخصیت بچه ها در مدرسه شكل می گیرد. در مدرسه می توان به بچه ها گفت چگونه رفتار كنند و یك گروه از دشواریهای روانی دانش آموزان را نیز می توان در مدرسه حل كرد. مدارس مشروط به ارتباط با خانواده ها می توانند عواقب ناشی از مشكلات خانوادگی را رفع و رجوع كنند ونیز می شود در مدراس برای والدین كارگاه آموزشی برپا كرد و به موردیابی روانی دست زد. »
وی می افزاید: «در مدارس خارج از كشور حتی افرادی به عنوان مددكاران اجتماعی غیر از موضوعات تربیتی به امور قضایی و دادگاه هم می پردازند. در این دادگاههای ویژه با پیگیری مددكار به نفع دانش آموزی كه كتك می خورد یا مورد سوءاستفاده جنسی وجسمی قرار می گیرد احكامی صادر می شود. مثلاً به عدم صلاحیت والدین و مدرسه محل تحصیل حكم داده می شود و یا پدریابی ومادریابی در دستور كار قرار می گیرد. موضوع این است كه بدی سازماندهی فضای مدرسه و مشكلات ناشی از رفتار معلم دشواریهای دوره دیگر زندگی انسان را پایه گذاری می كند و به هیچ وجه قابل توجیه نیست كه كودك و نوجوان در مدرسه هم با بی عدالتی و بی انصافی مواجه شوند. »
اما شواهد موجود نشان می دهد كادر مدارس به آموزشهایی درباره نحوه رفتار با دانش آموزان نیازمندند. یك پسربچه كلاس چهارم دبستان از درس خواندن متنفر شده چون بارها در محیط شلوغ یك دبستان پسرانه بدون آنكه دلیلش را بداند از طرف ناظم كتك خورده یا گوشش محكم كشیده شده. برخی از معلمان هم هنوز نحوه رفتار با دانش آموزان را بخوبی نمی دانند. دكتر احمد به پژوه استادیار دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران می گوید: «تحقیر و سرزنش و تمسخر در مدراس سلامت روانی دانش آموزان را به خطر می اندازد. در حالی كه متأسفانه در مدارس ما برخی از معلمان كه شیوه های برقراری رابطه انسانی با دانش آموزان را نمی دانند، به نیازهای روانی آنها توجه نمی كنند و به شیوه های گوناگون بچه ها را طرد می كنند و در نتیجه سلامت و امنیت روانی بچه ها را مختل و آنها را از درس و مدرسه زده می كنند.
در شرایط اختلال سلامت روانی و احساس ناامنی، دانش آموز برای غلبه بر این حالتها به رفتارهایی از قبیل دلقك بازی، دزدی، دروغگویی، ایذای كودكان دیگر، تخریب، پرخاشگری، ناخن جویدن و نظایر آن روی می آورد. تمام این رفتارها معلول علتهایی است كه باید آنها را در خانواده، مدرسه، جامعه و بی توجهی به نیازهای روانی بچه ها جست. در این شرایط گزینش و ارایه آموزشهای لازم به معلمان بویژه درباره اصول برقراری رابطه انسانی با دانش آموزان ضرورت دارد. »
در حال حاضر بیش از
۱۲هزارنفر تحت عنوان مشاور در مدارس به كار اشتغال دارند و نزدیك به سه هزارنفر نیروی تخصصی نیز به عنوان روان شناس، مشاور، مددكار، گفتار درمان، روانپزشك و ... در هسته های مشاوره مناطق و شهرستانها و مراكز مشاوره و خدمات روان شناختی استانها به ارایه خدمات سطوح مختلف تخصصی می پردازند.
این موضوع را حمزه یی معاون مشاوره و بهداشت روانی اداره كل مشاوره و بهداشت مدارس می گوید و در عین اینكه تصریح می كند مدارس می توانند نقش زیربنایی در حفظ و ارتقای سلامت و بهداشت روان دانش آموزان ایفا كنند اذعان می كند: «یكی از ضروریات تحقق این امر توسعه و ترویج خدمات راهنمایی و مشاوره دركلیه دوره های تحصیلی است كه تاكنون به دلیل محدودیتهای سازمانی و اداری ازجمله شاخصهای مصوب نیروی انسانی برای آموزش و پرورش، امكان توسعه و جذب نیروی انسانی متخصص مشاور در دوره راهنمایی تحصیلی نبوده هر چند كه این كار از برنامه های در دست اقدام آموزش و پرورش است. »
وی اضافه می كند: «در شرایط احراز شغل مشاور در آموزش و پرورش، شرط دارا بودن حداقل مدرك تحصیلی لیسانس در رشته های مشاوره، روان شناسی و برخی گرایشهای علوم تربیتی منظور شده. در برنامه های كارآموزی و بازآموزی ضمن خدمت فرهنگیان هم غالباً محتواهایی در زمینه مسائل تربیتی و روانی دانش آموزان واصول بهداشت روانی پیش بینی و به مورد اجرا گذاشته شده. »
با این وجود كارشناسان همچنان آموزش معلمان و نحوه نظارت روانی بر دانش آموزان را كافی ارزیابی نمی كنند. این در حالی است كه آموزش معلمان زمینه نظارت كامل بر روان دانش آموزان را ایجاد می كند. نظارتی كه هم اینك شانه به شانه آموزش در اولویت كار مدارس در كشورهای پیشرفته قرار دارد.
دكتر امیر محمود روانشناس كه نظام آموزشی كشورهای فرانسه و سوئد را از نزدیك مشاهده كرده نظارت بر روان دانش آموزان در مدارس ایرانی را در مقایسه با این كشورها بشدت ناكافی ارزیابی می كند: «در صورتی كه روانشناس در مدرسه حضور داشته باشد كارهایی انجام می دهد ولی بطور معمول بچه ها مورد سؤال قرار نمی گیرند. در حالی كه باید بروشورهایی در اختیار معلمان باشد تا براساس آنها بچه ها را از نظر روانی تحت نظارت دایم قرار دهند. در مدارس فرانسه و سوئد پرسشنامه هایی برای نظارت دایم بر عملكرد دانش آموزان در دست معلمان است كه
۴۰درصد آن را مسائل روانشناختی تشكیل می دهد. »
اگر مدارس تحركی از خود نشان دهند خواهند توانست منشأ تغییرات بعدی در نگرشهای عمومی جامعه نسبت به مسائل روانی باشند. دكترامیر محمود درباره اهمیت موضوعات روانی در كشورهای پیشرفته می گوید: «در این كشورها حتی در تصادفات رانندگی میزان آلام روحی افراد مورد بررسی و درمان قرار می گیرد. »
 پس آیا همین توجه به روان انسانها را نمی توان دلیل اساسی برای توسعه همه جانبه غرب دانست؟  گزارش: حمیده احمدیان راد
http://www.iraninstitute.com
************************

 

10 باور نادرست درباره بلوغ دختران و پسران

 


هنوز عموم مردم تصورات و استنباط‌های نادرستی از بلوغ در ذهن خود دارند که نمونه‌هایی از این نوع پندارها به این شرح است:


1) به اعتقاد بیشتر مردم، مرحله بلوغ، دوره‌ای خطرناک از رشد طبیعی انسان است، حال آنکه چنین نیست و باید این دوره از رشد را با صبر و حوصله پذیرفت.
2) اعتقاد بر این است که در دوره بلوغ، نوجوان دچار عصبانیت و پرخاشگری می‌شود و برای رفع آن باید خشونت به خرج داد تا خشم نوجوان در مقابل خشونت، کنترل و کاهش یابد. در صورتی که والدین باید نوجوان خود را به عنوان یک دوست صمیمی بپذیرند و سعی کنند وی را یاری دهند که بر خشم و عصبانیت طبیعی خود در این دوره فایق آید.
3) از زمان‌های پیش، اعتقاد براین بوده که به هنگام بلوغ، شخصیت فرد عوض می‌شود اما این تصور، اشتباه است و هیچ‌گاه شخصیت عوض نمی‌شود بلکه باید این دوره حساس از رشد را مرحله تکامل شخصیت دانست، مرحله‌ای که در آن نوجوان در تلاش مداوم است تا به ثبات و هماهنگی شخصیت خود دست یابد.
4) گفته می‌شود، در مناطقی که دارای آب و هوای گرم هستند، مرحله بلوغ زودتر آغاز می‌شود. در صورتی که بررسی‌های دقیق علمی، صحت این گفته را به شکل قطعی تایید نمی‌کند. چگونگی تغذیه، بهداشت فردی، بهداشت روانی و مسایل ژنتیک در پیدایش و ظهور بلوغ موثرند ولی اینکه در مناطق گرمسیر افراد زودتر به استقبال بلوغ می‌روند، قابل قبول نیست.
5) اعتقاد گروهی بر این است که حرکت‌های ورزشی پرتحرک برای نوجوانان زیان‌آور است اما شواهد اندکی وجود دارد که صحت این امر را ثابت کند. باید توجه داشت نوجوانی که در حال رشد است، همان‌گونه که به تغذیه و استراحت کافی نیاز دارد، به ورزش نیز نیازمند است. ولی برای انتخاب نوع و چگونگی حرکات ورزشی باید وضعیت روانی و جسمانی نوجوان را در نظر گرفت. در این صورت است که نوجوان بدون نگرانی می‌تواند ورزش مورد علاقه خود را انتخاب کند.
6) گروهی از مردم عقیده دارند که در هر زمان، چگونگی بروز آثار و علایق بلوغ در نوجوانان متفاوت است، اما این عقیده صحیح نیست. نکته مهم این است که نوجوان با توجه به مسایل تربیتی و طرز تفکر و نگرش، همانند گذشتگان بوده و ظهور علایم بلوغ غیرقابل تغییر و در تمام اعصار یکسان است اما طریق بروز و ظهور علایم و نشانه‌های آن، به ویژگی‌های سنتی و فرهنگی جامعه بستگی دارد.
7) ظهور علایم جنسی در نوجوان دلیل برآن نیست که او قدرت تولید مثل نیز یافته است. فرزند خود را با چنین تحلیل‌‌هایی به سمت ازدواج زودرس سوق ندهید. نباید تصور کرد که به محض مشاهده اولین تظاهرات جنسی، نوجوان برای تولید مثل آمادگی دارد.
8) برخی معتقدند که در هنگام بلوغ، نوجوان برای ازدواج و تشکیل خانواده از لحاظ نیروی عقلانی و اعمال هوش ضعیف است، در صورتی که آمادگی دارد اما باید توجه داشت که بلوغ روانی نیز در این امر اهمیت دارد. بسیاری از افراد از نظر نیروی جسمانی و جنسی دارای رشد لازم به منظور انجام وظایف زناشویی هستند، اما از نظر عاطفی و روانی برای پذیرش مسوولیت‌های اجتماعی، آمادگی کافی ندارند.
www.zibaweb.com
9) تصور اشتباه دیگر این است که عده‌ای معتقدند نوجوانی که از نظر جسمانی سریع رشد می‌کند، نسبت به هم‌سالان خود از اندامی قوی‌تر برخوردار است. پژوهش‌های علمی چنین ارتباطی را بی‌اساس می‌دانند.
10) سال‌های نوجوانی که تقریبا با بلوغ آغاز می‌شود حساس‌ترین دوران زندگی به حساب می‌آید. دورانی که به دوران اضطراب و تنش معروف است و شخصیت پایه‌ریزی شده دوران کودک، بهتر و آشکار‌تر شکل می‌گیرد و بروز می‌کند.
  آموزش نیوز

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :