تبلیغات
دپارتمان مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی - اضطراب
 
دپارتمان مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ :
ابزار تلگرام
ابزار تلگرام


قالب وبلاگ | ابزار پیام نگار
مطالب اخیر
نویسندگان

کنترل اضطراب



کنترل اضطراب (1)


مشکل رایج انسان امروزی، اضطراب است. البته داشتن کمی اضطراب برای انجام کارها در بیش‌تر موارد لازم است ولی اگر روند زندگی را با مشکل همراه کند و در فعالیت‌های انسان مانع ایجاد کند به عنوان مشکل محسوب می‌شود که لازم است با آن مقابله شود.


راه‌های کاهش اضطراب:


1- شناسایی شخصیت فردی:


هر انسان در طول زندگی خود راه‌های مختلفی را برای کنترل اضطراب برمی‌گزیند که به شکل‌های زیر انجام می‌شود:


الف- هنگام بروز اضطراب، موقعیت را ارزیابی می‌کند و سپس کاری را انجام می‌دهد که موقعیت را تغییر دهد.


ب- در زمان بروز اضطراب به جای درگیری مستقیم، از راه‌های غیر مستقیم استفاده می‌کند که روش اول بیش‌تر کارآمد است.


2- اعتمادبه‌نفس و خودباوری:


در برخورد با اضطراب، با حوصله و جدی باشید. اگر کارهایی را انجام دادید ولی باز هم اضطراب وجود دارد دیگر نگران نباشید و به خود اطمینان دهید که در حد توان خود انجام وظیفه کرده‌اید. منطقی برخورد کنید و بگذارید جریان به روال عادی جلو برود.


3- ورزش کردن و داشتن تحرک:


از نظر روان‌شناسی، یکنواختی در زندگی انسان به خودی خود روان آدمی را خسته می‌کند و موجب برهم‌ریختگی فکری می‌شود که نهایتاً منجر به بروز اضطراب در زندگی روزمره می‌شود. سعی کنید تنبلی را از خود دور کنید. تصور کنید فردی در حالت درازکش مشغول به مطالعه است. این فرد یا بی‌خیال است یا به آینده‌ی خود فکر نکرده است؛ بنابراین سعی کنید در ماه‌های نزدیک به کنکور کمی تحرک داشته باشید. نرمش روزانه  30 دقیقه توصیه می‌شود.


به قول فردوسی:

ز نیرو بود مرد را راستی                     ز سستی کژی زاید و کاستی


مشکل رایج انسان امروزی، اضطراب است. البته داشتن کمی اضطراب برای انجام کارها در بیش‌تر موارد لازم است ولی اگر روند زندگی را با مشکل همراه کند و در فعالیت‌های انسان مانع ایجاد کند به عنوان مشکل محسوب می‌شود که لازم است با آن مقابله شود.

راه‌های کاهش اضطراب:

3- پیش بینی:

گاهی با به تصویر کشیدن ذهنی آن‌چه ممکن است برای‌تان پیش بیاید، می‌توان هم وضعیت را بهتر درک کرد و هم پیش‌بینی لازم را برای مقابله با آن مشکل انجام داد. مثلاً شرایط یک کنکوری را در نظر بگیرید. تصور کنید در حوزه‌ی امتحانی هستید و در شرایط امتحان دادن و پشت سر گذاشتن تمام مراحل قرار دارید. این کار را مرتب در منزل تکرار کنید تا اضطراب به مرور زمان کم شود.

4- کنترل رفتارهای فردی:

روش زندگی هر انسان به 2 طریق است:

الف) مغز به ترتیب سابق کار کند و اجازه دهد که به هر تصویر یا صدا یا احساس به طور خودکار عکس‌العمل نشان داده شود.

ب) به صورت آگاهانه به عکس‌العمل‌های اطراف واکنش نشان دهد.

کنترل رفتارهای فردی، کار سختی نیست؛ فقط یادتان باشد در حالت عصبانیت هیچ گونه تصمیمی نگیرید؛ چون ممکن است منجر به نتیجه‌ی نامطلوب شود.

5- بازگشت به حالت قبل از بروز اضطراب:

هر گاه دچار اضطراب شدید سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و بهترین تصمیم را بگیرید و از بروز رفتارهای هیجانی پرهیز کنید.

6- داشتن روحیه‌ی شجاع:

سعی کنید همواره انسان منطقی باشید و همیشه روحیه‌ی خود را حفظ کنید. در برخورد با اضطراب سعی کنید با اضطراب کلنجار نروید که باعث افزایش آن می‌شود و منجر به اتخاذ تصمیم ناآگاهانه می‌شود که ممکن است پیامدهای بدی را به دنبال داشته باشد که نهایتاً منجر به بروز ناامیدی می‌شود.

7- داشتن آرامش:

وقتی از فعالیت‌های روزانه خسته شدید سعی کنید استراحت کنید. مثلاً روی صندلی راحت بنشینید و از انجام هر گونه فعالیت پرهیز کنید.

اضطراب در بیش‌تر افراد جامعه وجود دارد. فقط کمی صبر و تأمل در انجام کارهاست که می‌تواند به موفقیت ختم شود.



صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :